internet Spanje
Gepost door Leeds 
internet Spanje
18 augustus 2016 00:23
Wij hebben een appartement gekocht in de omgeving van Nerja.
Wat is de beste en goedkoopste manier om internet in het appartement te hebben.
Kan iemand daarmee helpen?

Zijn een aantal keer per jaar ter plaatse en dan wens ik internet te gebruiken.
Vind het wel een beetje gek om het hele jaar internet te betalen voor die korte periode dat men er is.
Bestaat er zoiets waarbij je enkel betaald als je aanwezig bent? En zoja, hoe kan ik dat het best laten installeren.

Grt
Re: internet Spanje
25 augustus 2016 16:51
Moeilijke bevalling Internet in Spanje. In mijn geval ligt er geen kabel in de straat en zijn er maar twee mogelijkheden : ofwel internet via sattellietschotel, ofwel via GSM-netwerk (3G/4G). Een sattellietschotel aan de gevel is vrij groot en daarom niet altijd toegestaan door de vereniging van mede-eigenaars (ge moogt die niet zomaar hangen). Na veel vergelijken is voor mij de beste oplossing (ik wil zoveel mogelijk data kunnen verbruiken) : Yoigo La Sinfin 20 GB ( Dat is het hoogste datavolume voor een redelijke maandelijkse prijs (momenteel 29 € / maand). Upload snelheid is ook het beste wat er te vinden is. Dat is wel een abonnement. Dit abonnement neem je dan in combinatie met hun 3G/4G dongle ( Die dongle kan je dan ofwel rechtstreeks in je laptop (voor onderweg) ofwel in een 3G/4G router steken : Asus RT-AC87U (*) 4G dongle 4 x 1000Mbps. Dit is een dure router maar wel het "neusje van de zalm". Wil je een goedkopere router geschikt voor een 3G/4G dongle dan is de volgende een optie : TP-Link TL-MR3420 300MBPS WIRELESS N 3G/4G ROUTER. TP maakt nog kleinere 3G/4G routers voor onderweg maar die vind ik minder geschikt wegens weinig aansluitmogelijkheden. Die router zorgt voor draadloos internet in je appartement. Je kan er ook een NAS, netwerkprinter, etc. op aansluiten (dit kan niet op de kleinere draagbare versies). Mijn probleem is nog dat ik in Belgie gemakkelijk 100 GB per maand verbruik en dat mijn abonnement na een week of twee al opgebruikt kan zijn. Dan heb je nog steeds internet maar tegen een zeer lage snelheid (enkel geschikt voor lezen van mails en heel langzaam surfen). Waarom zoveel data en uploadsnelheid nodig vraag je je misschien af : bijv. om je bewakingscamera vanuit België te bekijken wanneer er een alarmmelding op je smartphone binnenkomt.

Voor degene die voor satteliet internet willen gaan : de opgegeven snelheden zijn maximum snelheden, niet de snelheden waarmee je echt zal kunnen surfen. Deze vallen in de praktijk soms heel dik tegen. De providers hebben meestal abonnementen voor particulieren en bedrijven. Bedrijven betalen veel meer dan consumenten voor dezelfde of zelfs lagere snelheden. Klinkt raar maar dat is het niet : de bedrijven betalen meer maar hun snelheid wordt wel gegarandeerd, die van de particulieren niet. Dit is het bewijs dat je als particulier (veel) minder zal krijgen dan wat ogenschijnlijk aangeboden wordt. Zijn er veel toeristen aan het surfen dan krijg je dus een downloadsnelheid van 1MBit/sec terwijl uw abonnement spreekt van max 10Mbit/sec. Belt ge naar de klantendienst om te reclameren, dan draaien ze de kraan even wat meer open om die nadien weer dicht te draaien. Dat is voor mij de reden om weg te blijven van de satteliet providers. Wanneer er veel gebruikers via dezelfde GSM mast surfen, dan zal dat wellicht ook een invloed hebben op de snelheid maar het is wel gemakkelijker/goedkoper om een GSM-mast bij te zetten dan een bijkomende satteliet te lanceren.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen