Catalunya
Gepost door Gabriella 
Catalunya
21 september 2016 17:54
Hallo forumbezoekers!

Terug van weggeweest... Een tijd geleden was ik actief op spanjeforum, maar het is allemaal veranderd zie ik! Ik woon al 18 jaar in Catalunya, ben musicus van beroep, en ik werk hoofdzakelijk op muziekscholen. We hebben op spanjeforum hete discussies gevoerd over Catalunya en hun independència. Ik was toen nog getrouwd met een catalaan en voelde me op en top catalaanse. Nog steeds voel ik me catalaanse, maar er is wel het één en ander veranderd...

Ik weet weinig van geschiedenis, economie en politiek. Ze kunnen me van alles vertellen in Madrid en in Catalunya, en je moet het allemaal maar geloven. "Madrid ens roba" zegt men in Catalunya, Madrid steelt van ons. "Los que más reciben son los catalanes" zegt men in Madrid. Het zal allemaal wel. Ik ben het een beetje zat. Inmiddels ben ik gescheiden van mijn catalaanse ex. Ik kan nog steeds geen slechts horen van catalanen in het algemeen. Zij hebben me hier altijd geholpen en ik heb me nooit een buitenbeentje gevoeld, altijd één van hun. Maar ik heb ook veel spanjaarden leren kennen, en daar wil ik ook geen kwaad over horen!

Deze week op één van mijn muziekscholen had ik een les met twee meisjes van 6 jaar. Ik weet niet hoe het op dit thema kwam. Zegt een van de meisjes "Spanje is slecht want ze spelen de baas over Catalunya. Ze moeten de baas spelen in hun eigen land, niet in Catalunya!" Zegt het andere meisje "Ja! Catalunya wordt slecht behandeld door Spanje!" Wat weten kinderen van 6 jaar daar nu van. Ik ben 46 jaar en weet er ook niks van! Wat triest dat kinderen zo worden vergiftigd! Als deze leerlingen van mij een spanjaard tegenkomen hebben ze hun oordeel al klaar. Dat kan toch niet? Catalunya independent, ok. Maar kinderen leren te HATEN?

Voor mij is het ergste dat mijn kinderen hetzelfde doormaken. Ze zijn 9 en 11 jaar. Hun vader is een fanatieke independentist en Spanje-hater. En mijn huidige man is Aragonees... Mijn kinderen houden van hem en ik hoop maar dat dat zo blijft, want mijn ex en zijn familie vertellen mijn kinderen veel slechts over mij en mijn man. Mijn man werkt ook nog in hacienda... (Jaaaa... hij pakt de catalanen hun geld af om het vervolgens naar Madrid op te sturen! Dat is wat ze te horen krijgen). Triest toch?

Nou, dit moest ik even kwijt. Een fijne dag allemaal!! Groeten uit Igualada
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen