Interesse voor beheer van vakantiewoning als vruchtgebruiker ?
Gepost door Albert_63 
Interesse voor beheer van vakantiewoning als vruchtgebruiker ?
21 april 2012 18:25
Hallo iedereen,

wij zijn (nog steeds) op zoek naar iemand (of een firma) die voor een periode van ongeveer 8 jaar een aan zee gelegen vakantiewoning aan de Costa del Azahar zou willen beheren als vruchtgebruiker.

Wij dachten een immo gevonden te hebben voor dit vruchtgebruik maar uit een contact met onze advocaat bleek al snel dat deze immo uiteindelijk niets beters zou/wou aanbieden dan onderverhuur (dus geen vruchtgebruik).

Kort omschreven, met een vruchtgebruikovereenkomst kan de vruchtgebruiker van de vakantiewoning 100 % van de vakantieverhuur-inkomsten voor zich houden maar dient de vruchtgebruiker wel zelf de belastingen, elektriciteit, water, onderhoud, gewone herstellingen, verzekeringen,........ te betalen (net of het zijn eigendom zou zijn) en de vakantiewoning in eenzelfde staat terug af te leveren als bij aanvang van de vruchtgebruikovereenkomst. Herstellingen aan de structuur van de vakantiewoning, indien niet door de vruchtgebruiker veroorzaakt, blijven ten laste van de "naakte eigenaar" (ons dus).

In ruil voor het vruchtgebruik betaalt de vruchtgebruiker gedurende de vooraf afgesproken vruchtgebruikperiode jaarlijks aan ons (de "naakte eigenaar" van de vakantiewoning) een (te bespreken) financiële vergoeding.

Mits men er mag van uitgaan dat er met de vakantieverhuur van een correcte vakantiewoning voor 5 personen met zwembad op wandelafstand van de zee aan de Costa del Azahar nog geld te verdienen is na aftrek van belastingen, elektriciteit, water, onderhoud, gewone herstellingen, verzekeringen,.... (?), dan kan iemand (of een firma) met voldoende tijd en ondernemingszin naar ons idee een inkomen hebben met een dergelijke vruchtgebruikovereenkomst (zonder zelf de vakantiewoning te moeten aankopen/bezitten).
En wij zouden, naast voor de (te bespreken) jaarlijkse financiële vergoeding, dit vooral doen om ons voor vele jaren (ongeveer 8 jaar) van deze vakantiewoning "niets hoeven aan te trekken".

Wie heeft interesse ?

Heeft Spanje trouwens (online) kranten waar men een dergelijk vraag kan posten (in het Spaans, Engels en/of Frans) ?

Alvast bedankt en groetjes uit een veel te koud België,

Albert



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/04/2012 18:32 door Albert_63. (bekijk wijzigingen)
Re: Interesse voor beheer van vakantiewoning als vruchtgebruiker ?
04 mei 2012 03:56
Hallo iedereen,

tot mijn verwondering reageert er niemand.

Mag ik er dan van uitgaan dat er met de verhuur van een vakantiewoning in Spanje niets meer te verdienen valt ?

Gezien de massale werkloosheid in Spanje zou ik anders verwachten dat er toch iemand het initiatief zou nemen om met dit voorstel geld te verdienen.

Groetjes,

Albert
Re: Interesse voor beheer van vakantiewoning als vruchtgebruiker ?
04 mei 2012 18:46
Alsof " geld verdienen " nog het enige is wat nog van tel is op deze aardkluit.

De prijzen die momenteel op de markt gangbaar zijn laat mensen zelfs toe om jaarrond een huis te huren, en het ter beschikking te stellen van vrienden en famile, en toch nog goedkoper af te zijn dan dure juli en/of augustus huur kwijt te zijn.

Leuk voor de vrienden en familie ook immers. Socialer worden is ook niet mis.
Re: Interesse voor beheer van vakantiewoning als vruchtgebruiker ?
05 mei 2012 02:01
Hallo Spectator,

ik dacht net dat het een win-win-situatie kon zijn waarbij een Spanjaard 8 jaar lang zich voor een inkomen kan zorgen en wij ons 8 jaar lang van deze woning niets hoeven aan te trekken.

Dit voorstel is zeker niet asociaal bedoeld, integendeel dus.
Re: Interesse voor beheer van vakantiewoning als vruchtgebruiker ?
06 mei 2012 16:16
Ik heb nooit beweerd of willen beweren dat je associaal zou zijn of bent hoor, (ik zou niet durven spinning smiley sticking its tongue out ).
Re: Interesse voor beheer van vakantiewoning als vruchtgebruiker ?
06 mei 2012 16:39
ik dacht net dat het een win-win-situatie kon zijn

Hoe kan men er iets aan verdienen als men rond de 400 euro per maand huur betaald , dan zou men iets winnen als verhuurder maar als men dan nog aan de eigenaar een stuk van de hypotheek moet betalen en de boel moet onderhouden en moet repareren wat kapot gaat , waar is dan de winst ?

De "zin" van dit systeem van verhuren begrijp ik niet .
Als jij nu geen woning koopt hoef je je er toch ook niks van aan te trekken smoking smiley

Alle online kranten van Spanje




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/05/2012 16:43 door lucky. (bekijk wijzigingen)
Re: Interesse voor beheer van vakantiewoning als vruchtgebruiker ?
12 mei 2012 16:43
Hallo Lucky,

bedankt voor Uw reactie.

Deze vakantievilla wordt dit jaar in het laagseizoen aan 380 €/week, middenseizoen aan 650 €/week, hoogseizoen aan 950 €/week verhuurd en is nu nog 2 weken vrij in het middenseizoen en 1 week in het hoogseizoen (en verder altijd verhuurd), vanaf de 2de week van oktober is het nog niet verhuurd op vandaag. Wil ik zeggen dat deze vakantievilla vlot verhuurt dit jaar (was ook zo de voorbije jaren), "al is dit natuurlijk nooit een garantie qua verhuur naar de toekomst toe".

Van inkomst voor de vruchtgebruik-eigenaar valt dat best mee, denk ik.
Doe daar de kosten, verzekeringen, elektriciteit, water, taksen,... ten laste van de vruchtgebruik-eigenaar van af en dan denken wij dat daar toch zal op overblijven (?).

Betaal ons in ruil voor het vruchtgebruik bijv. 500 € per jaar en we zijn er.

Hoeveel zou de vruchtgebruik-eigenaar hiermee per jaar dan zo kunnen verdienen ?

Met dank en groetjes,

Albert
Re: Interesse voor beheer van vakantiewoning als vruchtgebruiker ?
12 mei 2012 23:23
Wow .....voor éne keer ben ik sprakeloos ! winking smiley
Re: Interesse voor beheer van vakantiewoning als vruchtgebruiker ?
13 mei 2012 18:23
Graag gedaan Lucky smiling smiley

Heeft er iemand een idee hoeveel euro de vruchtgebruik-eigenaar aan deze deal jaarlijks zou overhouden en of dit een leuke (neven)bezigheid /(bij)verdienste voor een in de Vinaros-omgeving wonende Spanjaard zou kunnen zijn ?

Groetjes,

Albert
Re: Interesse voor beheer van vakantiewoning als vruchtgebruiker ?
09 augustus 2012 23:48
Goedendag Albert ,

IK ben een man van 36 jaar en woon in nederland.
Ik zit nu jou aanbieding te lezen en geldt ie ook voor iemand die in nederland woont en emigratieplannen heeft naar spanje ???


alvast bedankt.
Re: Interesse voor beheer van vakantiewoning als vruchtgebruiker ?
24 november 2012 16:47
Hallo Valentin,

sorry voor onze late reactie.

Deze aanbieding geldt eigenlijk voor ieder die het praktisch gezien kan waar maken (dus voor iemand die o.a. de mogelijkheid heeft om de woning via website(s) te verhuren voor vakantieverhuur, de ontvangst en het vertrek van huurders te regelen, de kuis te regelen, het onderhoud en kleine herstellingen te regelen,....).
Het betreft een woning op 5 min. wandelen van de zee, met drie dubbele slaapkamers, 2 badkamers, ingebouwde keuken, zwembad, tuin, zonnedak,... Kortom, met de woning zit het wel goed naar verhuur toe.

De woning zal enkel voor vakantieverhuur verhuurd mogen worden, niet voor gewone verhuur of om er zelf in te wonen.
De woning (omgeving Vinaros) is ook niet geschikt om er in de "koude" periodes in te wonen.

Laat U zeker weten indien U interesse zou hebben.

Groetjes,

Albert
Re: Interesse voor beheer van vakantiewoning als vruchtgebruiker ?
16 december 2012 21:50
Beste Albert,
Wij verhuren twee recreatiewoningen in Nederland en weten maar al te goed hoe je zoiets 100% moet regelen.
De interesse is aanwezig maar is het voor ons financieel haalbaar want wij zullen toch een bescheiden optrekje moeten huren en uiteraard wat boodschapjes doen.
Hoor graag van je,
Groeten,
Ton
Re: Interesse voor beheer van vakantiewoning als vruchtgebruiker ?
20 maart 2016 17:00
beste

is dit nog van toepassing?

grts
Re: Interesse voor beheer van vakantiewoning als vruchtgebruiker ?
21 maart 2016 18:47
jennyke3 Schreef:
-------------------------------------------------------
> beste
>
> is dit nog van toepassing?
>
> grts

Hallo Jenny,

Dit is niet meer van toepassing.

Wij hebben de woning aangekocht en enkele jaren via een verhuurkantoor laten verhuren (seizoenverhuur enkel voor vakantiegangers).

Echter qua "verhuurinkomsten min verhuurkosten,..." en gezien de verplichtingen die er uit voortvloeien (niet zelf kunnen gebruiken tijdens de verhuurde zomerperiode, risico's op schade, duurdere woningverzekering, toepassen geldende wetgeving,...),
hebben we
(ook omdat we bij aankomst na de verhuurperiode 2015 de rooksporen van meerdere vergeten uit te schakelen muggenapparaatjes op muren en gordijnen zo konden opmerken (brandgevaar))
besloten om zeker al dit jaar 2016 de woning niet meer te verhuren.

Ook was onze netto inkomst van de seizoenverhuur niet in die aard dat verhuren echt de moeite loonde én de risico's waard was, dus dit zou normaal ook voor het beheer van de woning als vruchtgebruiker kunnen het geval zijn.

Bedankt voor de interesse.

Groetjes,

Albert



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2016 18:55 door Albert_63. (bekijk wijzigingen)
Re: Interesse voor beheer van vakantiewoning als vruchtgebruiker ?
12 april 2016 17:11
Jammer dat het niet meer relevant is, ik had ook wel interesse.

Groeten,

Bas

[www.reisorakel.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen