Deel aankoopbedrag huis onder de tafel
Gepost door Herman 
Deel aankoopbedrag huis onder de tafel
01 februari 2010 17:09
Hallo allemaal,

Ziet er goed uit, dit forum nieuwe stijl.

En nu mijn vraag: Ik weet dat het hier nog steeds redelijk normaal is om bij de aankoop van een huis een deel van het bedrag in een envelop onder de tafel aan de verkoper toe te schuiven, en dus een lager bedrag op de koopakte te vermelden. Voordeel: je betaalt minder belasting, omdat de offici
Re: Deel aankoopbedrag huis onder de tafel
01 februari 2010 18:46
Zelf zou ik het nooit doen.
Nu de prijzen reeds gedaald zijn, nog eens iets onder de tafel schuiven zal ongetwijfeld de (on)nodige aandacht op de transaktie vragen met alle gevolgen vandien.
Indien je later dit huis ooit zou verkopen wat dan ? Zoveel meerwaarde dat je dan zal genereren dat het voordeeel dat je eventueel bij de aankoop genoten hebt teniet zal gaan met de prijs die je er bij de verkoop voor krijgt.
Stel dat je huis na de aankoop in de vlammen opgaat of ander onheil, welke verzekering zal bij tussenkomst rekening houden met de werkelijk betaalde som.
De waarde die aangenomen is bij de aankoop wordt ook bepaald door de offici



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2010 19:18 door Spectator. (bekijk wijzigingen)
Re: Deel aankoopbedrag huis onder de tafel
01 februari 2010 19:26
@Spectator: je waarschuwing lijkt me terecht. Ondanks voordeel dus dat je op het moment van de koop minder overdrachtsbelasting (ITP, Impuesto de Transmisiones Patrimoniales) hoeft te betalen (momenteel 7%), is het nadeel is dus dat je in de toekomst, als je het huis zelf weer verkoopt, meer vermogenswinstbelasting (Impuesto sobre incremento de patrimonio de la venta de un bien inmueble) zult moeten betalen over de overwaarde van je huis (18%). Aan de andere kant hoef je die vermogenswinstbelasting alleen te betalen over het deel van de winst je niet in een nieuw huis steekt, dus als je het volledige bedrag voor een nieuw huis gebruikt, hoef je die belasting niet te betalen. Zie ik hier nog iets over het hoofd? Zijn er nog meer overwegingen?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen